MOJO DAN MIMI.

Ya itulah nama yang aku berikan kepada 2 ekor hamster yang baru aku beli. Banyak juga persediaan yang aku buat atas hamster sebelum nak beli. Tapi ada juga kesilapan sikit. Terutama aku kena beli lagi satu kandang yang baru. Sebab aku kena asingkan 2 ekor hamster tersebut. Sebabnya hamster ni suka mengamalkan sifat ‘one cage, one hamster’. Akibatnya, hari-hari asyik gaduh je si Mojo dengan Mimi.

Nanti aku belikan kandang baru tu pun. Aku akan letakkan satu ‘tunnel’ bagi menghubungkan dua kandang tu. Jadi secara tak langsung boleh dia 2 ekor berhubung satu sama lain walau lain kandang.

Nak bela hamster ni tak lah susah mana. Tapi makanan dia kena tukar setiap hari. Tak boleh beri makanan yang manusia makan. Bukan tak boleh beri langsung, boleh tapi seminggu sekali. Seperti sayur, buah atau roti dalam kuantiti yang sedikit sahaja. Tak boleh banyak, sebab mungkin akan mendatangkan bahaya padanya. Paling dilarang, tak boleh berikan buah oren atau limau. Sebab dia tak boleh tahan asid yang terkandung dalam buah terssebut. Seminggu sekali tukar habuk kayu dia. Tak lupa bagi dia main pasir khas (ada jual di kedai PETS) untuk dia mandi.

Itu sajalah untuk aku beritahu tentang apa yang aku dah lakukan pada Mojo dan Mimi. Aku bela hamster sebab aku tinggal apartment. Tak dibenarkan bela kucing, jadi untuk menghiburkan hati aku beli hamster. Lagipun kakak aku tak suka kucing.

Untuk sesiapa yang berminat atau ada terfikir nak bela hamster. Disini aku berikan URL untuk maklumat lanjut tentangnya.

www.hamsters.co.uk

http://www.petwebsite.com/hamsters/about_hamsters.htm

*Teringin nak bela husky dan harimau.

0 comments: