GELARAN

Hari ni aku nak bercerita sedikit tentang nama gelaran, panggilan atau pena (apa-apa jelah!). Aku rasa semua ada nama gelaran atau samaran sendiri. Nama yang dipakai dalam keluarga atau kawan.

Nama pena yang aku sering gunakan ialah Iejal, tapi dalam sebutan ejal. Sebenarnya aku dapat nama ni dari awek aku. Awek aku dulu masa zaman sekolah menengah, dia perempuan cina. Biasalah, cinakan susah nak sebut ‘R’ dan ‘Z’ maka bila dia sebut nama aku Rizal jadi Lejal. Masa couple dengan dia dulu kira kontroversi jugaklah. Tapi cerita tentang dia aku ketepikan dulu, pasal aku nak ceritakan pasal nama dulu yer…

Mula-mula dari panggilan Lejal, lama-lama aku tukar panggilan jadi Iejal. Itu panggilan aku dikalangan sahabat cina aku. Kalau sahabat melayu pulak, selalunya mereka akan panggil aku Ustaz Rock. Entahlah mereka cakap aku ni lagak macam Ustaz, tapi dress-up macam rockers! Itu yang mereka gelar aku Ustaz Rock.

Ada juga dikalangan sahabat aku yang panggil aku Ladybird. Aku dapat gelaran tu masa mereka sibuk bercerita tentang kisah cinta. Mereka kata gelaran tu sesuai dengan aku. Kerana aku ni dalam percintaan seorang yang lembut dengan kekasih, romantik…(uweek! Loya tekak aku). Lagi satu dengan rupa aku yang lembut, jadi sesuai dipanggil Ladybird!

Kalau dikalangan orang kampung dan keluarga. Ramai yang panggil aku Adeq. Sebenarnya gelaran Adeq ni aku tak berapa gemar. Sebab buat aku rasa macam aku ni budak kecik pulak. Manakan tidak, sampaikan yang umur bawah dari aku pun panggil aku Adeq. Tapi biasa yang dah tahu aku ni lebih tua dari mereka, akan memanggil aku sebagai Abang Adeq.

Itulah antara gelaran-gelaran yang diberikan pada aku. Aku ni tak kisah orang nak bagi gelaran apa. Asalkan gelaran itu membawa maksud yang baik dan bukan dengan niat untuk menghina. Dan aku percaya masing-masing ada gelaran yang lebih menarik dari aku kan? Jadi kalau boleh kongsi-kongsi lah bersama. Tinggalkan nama gelaran korang dalam komen dengan sedikit sejarah gelaran korang. Paling tidak tinggalkan nama gelaran korang pun dah memadai.

3 comments:

  1. Anonymous said,

    huih..
    bnyk gak name gelaran ko..
    aq pn ade gak peh...
    famili aq pggl aq achik @ am...
    membe pggl amz...
    tmbh z hujung tuh...
    bg begetor skit lidah tuh...
    kahkah....
    selain tuh wEdx...
    skian...

    on July 10, 2007 at 3:17 PM


  2. iejal said,

    WEDX??? mcm FEDX ker??? hehehe

    on July 11, 2007 at 11:08 AM


  3. Anonymous said,

    ngak sihh....
    lain dr yg itu...
    hahaa....
    tp bnyk makhluk yg samekn wEdx ngan FEDEX...
    cthnyer da sedia ade...
    wachaaa

    on July 12, 2007 at 8:19 AM